Algemeen

Scouting Schaijk is een bloeiende jeugdvereniging die bestaat uit zo’n 150 jeugdleden en rond de 40 kaderleden.
De vereniging blinkt uit door het grote aantal jonge vrijwilligers die iedere week weer een leuk, actief programma verzorgen voor de jeugd van Scouting Schaijk. Van onze Scoutingvrijwilligers is driekwart jonger dan 25 jaar.

Het succes van Scouting Schaijk ligt in de uitdaging die het biedt aan jongens en meisjes. Een uitdaging die bestaat uit leuke en spannende activiteiten, eigen grenzen te leren kennen, zelfstandig te leren werken en te leren samenwerken.
Scouting is een vorm van jeugd- en jongerenwerk waarin jongens en meisjes met een groeiende zelfstandigheid en daarmee gepaard gaande afnemende leiding van volwassenen, door middel van een programma-aanbod dat is afgestemd op het leeftijdseigene van kinderen, de wereld gaan ontdekken.

Bij Scouting Schaijk krijgen kinderen en jongeren de ruimte zich te ontplooien. Jongeren leren initiatief te nemen en verantwoordelijkheid te dragen. Zij worden uitgedaagd en krijgen essentiële waarden mee. Daarbij leren ze wat respect voor elkaar is. Scouting boort competenties aan die op school soms minder aan bod komen. Hierdoor groeit het zelfvertrouwen en hebben ze volop plezier. Deze aanpak spreekt jongeren aan. Voor hen is Scouting een soort georganiseerd kattenkwaad.

De groepsverbondenheid speelt bij Scouting een belangrijke rol. Verbondenheid met de vrienden en vriendinnen in het eigen groepje, de speltak, met de andere kinderen van Scouting Schaijk en in de Regio. Maar ook met die 24 miljoen medescouts in de wereld.
Het programma van Scouting Schaijk biedt kinderen en jongeren de mogelijkheid hun houding te zoeken en te vinden tegenover andere jongens en meisjes, tegenover andere mensen, tegenover de natuur, andere landen en de maatschappij.

Kortom: hun eigen identiteit te zoeken en hun persoonlijkheid te vormen!