De oprichting
Scouting Schaijk werd in 1959 opgericht. De eerste groep was de Gidsengroep “Joanna Hisiao” en bestond uit 12 Gidsen. Zij hadden hun hut in de kelder van de voormalige boterfabriek. Later kwam er een Kaboutergroep bij en groeide Scouting Schaijk al snel uit tot 50 leden. Onze afdeling was een volwaardige afdeling van Scouting Nederland met typische Scoutingkenmerken hoog in het vaandel.

In 1960 werd er voor de jongens Jong Nederland opgericht. Hier werd begonnen met één groep “Rakkers” (jongens van 7 tot 11 jaar). Ook Jong Nederland breidde snel uit met een groep “Poorters” (jongens van 11 tot 14 jaar; later “Junioren”). Doordat beide groepen een snelle groei kenden, werd de “Stichting Jeugdhuis Schaijk” in het leven geroepen. Deze stichting zorgde ervoor dat dankzij vele vrijwilligers een jeugdhuis gebouwd werd in de voormalige timmerfabriek (nu de Oude Bowling).

Behalve de Gidsen en Kabouters kwamen ook Jong Nederland en andere verenigingen in dit jeugdhuis, “Prinses Christinahof”, te zitten. Na een aantal jaren moesten ze hier weer weg en in 1970 kwamen de groepen in de barakken aan de Zandstraat terecht (de “Jeugdkrakker”).

De fusie
In 1978 fuseerden Scouting en Jong Nederland in Schaijk. Voortaan gingen de jongens en meisjes verder als Scouting Schaijk en sloot men zich aan bij Scouting Nederland. Dankzij deze fusie groeide de groep explosief. Op haar hoogtepunt bestond Scouting Schaijk zelfs uit zo’n 300 leden en 40 leiders en was de grootste uit het district. Met deze groei voldeden de barakken al lang niet meer en in 1982 werd eindelijk “De Sprankel” geopend. Scouting was de hoofdgebruiker van het gebouw, maar deelde het met de KPJ. Het was toen al een prachtig gebouw waar andere groepen jaloers op konden zijn.

De eigenzinnigheid ten top
In de jaren tachtig werden er in Schaijk veel (sport)verenigingen opgericht waardoor het ledental terugliep. Wel werden de Rowans en Sherpa’s (jongens en meisjes van 14 tot 17 jaar) en de Pivo’s (17 tot 24 jaar) in het leven geroepen.
Rond deze tijd werd het uniform ook afgeschaft. Scouting Schaijk vond het overbodig en niet bij de groep passen. Ook het programma is een aantal jaren minder kenmerkend voor Scouting geweest. Scouting Schaijk werd bekend als “die eigenzinnige groep”. Deze eigenzinnige en losbandige sfeer werd niet altijd in dank afgenomen door andere groepen, maar wel door de leden zelf.

Eigenzinnig maar Scouting
Nog steeds is Scouting Schaijk eigenzinnig in de zin van kritisch en weten wat ze wil. Maar de groep is wel echt Scouting! Ze biedt kinderen een uitdaging om leuke en spannende activiteiten te doen, eigen grenzen te leren kennen, zelfstandig te leren werken en te leren samenwerken Elke week weer een programma, regelmatig weekendkampen en inmiddels bekend geworden activiteiten zoals op de braderie, af en toe een kerstmusical, het heitje voor een karweitje en de kerstboomverbranding werden door Scouting Schaijk georganiseerd. in plaats van een uniform kwam Scouting Schaijk als eerste in de Regio met Scoutingtruien. Ook hier wordt wel eens jaloers naar gekeken.

De Rowans en Sherpa’s gingen samen verder als Explorers, en een aantal jaren draaiden de Gidsen en Verkenners samen. Inmiddels is dat alweer teruggedraaid. Aan het eind van de jaren tachtig werd er bij Scouting Schaijk gestart met de Bevers (kinderen van 4 tot 7 jaar). Er is een tijd geweest dat van alle Bevers in de Regio de helft bij Scouting Schaijk zat. Al jaren is Scouting Schaijk, met gemiddeld zo’n 170 jeugd- en 35 kaderleden, de op één na grootste groep van de Regio.

Uitbreiding van de Sprankel
Toen na ruim 15 jaar het dak van De Sprankel aan vervanging toe was greep Scouting Schaijk deze gelegenheid aan om De Sprankel aanzienlijk uit te breiden. Na drie jaar onderhandelen, fondswerving en bouwvoorbereidingen kon De Sprankel na 11 maanden keihard werken door vele vrijwilligers van Scouting Schaijk, op 21 september 2002 worden heropend.

De Sprankel was voorzien van een extra verdieping! Naast enkele extra algemene ruimtes had iedere speltak zijn eigen lokaal gekregen, ook waren er douches aangebracht. Nu kon het Scoutingspel nog beter worden gespeeld. Ook nu nog deelt Scouting het gebouw met andere gebruikers.

60 jarig jubileum
In seizoen 2019/2020 heeft Scouting Schaijk haar 60 jarig jubileum gevierd. Op het overvliegweekend werd het startschot gegeven aan een seizoen met veel extra activiteiten, zoals een reünie met feestavond en een extra tintje aan de kerstboomverbranding en carnavalsbal. Op de planning stonden de zeskamp en een leidingweekend, deze zijn verplaatst naar een later tijdstip.

Tot Slot
Scouting Schaijk draait op haar eigen manier een Scoutingprogramma, vol enthousiasme, ook binnen de Regio. Er zijn veel activiteiten en de leden, leiding en bestuur doen het nog met heel veel plezier. Zij hopen dit nog velen jaren te doen, met onverminderde inzet.